حدود قیمت کریستال و بلور ، اشنایی با عوامل تغییر و روش قیمت یابی تقریبی :
عوامل موثر بر قیمت کریستال :
از عوامل مهم و موثر بر قیمت کریستال و بلور :
۱ دست چندم بودن فروشگاه
۲ مالیات و اجاره
۳_تغییرات دلار
۴ خرید قدیم باشه یا جدید
۵ داشتن چک و بدهی خود صاحب مغازه
۶ تعداد خرید
۷ جنس چقدر تو بازار هست
۸ محصولاتی که سرویس یا جفت هستن
دست چندم بودن فروشنده :
تعرفه معمول فروش ظروف کریستال و بلور ، تا ۷ درصد از عمده فروش به خرده فروش هست . از خرده فروش به مشتری خانه دار ۱۷ درصد هست.
البته این روال قانونی هست و حالا بسته به اینکه خرید نقدی باشه یا شرایط باشه ممکنه کمی تغییرات داشته باشد .
این که شما فروشگاهی که ازش خرید میکنید ، چند بار این جنس از یه فروشگاه بزرگتر به کوچک تر منتقل شده در واقع یعنی چند بار این ۷ درصد روی قیمت جنس افزوده شده روی قیمتی که به شما ارائه می دهند کاملا موثر هست.
مالیات و اجاره :
این دوتا از مهم ترین دلیل ها هستند . اجاره فروشگاها حتی تا ۲۰ ملیون هم در ماه میرسه و شما حساب کنید، چقدر باید محصول فروخته بشه که فقط ۱۷ درصد سودی که میشود روی محصولات گرفت ، به ۲۰ ملیون تومان برسد.
با توجه به اینکه یه فروشگاه حد اقل یک انبار داره و یک کارمند هم دارد. کم کم ۲ ملیون تومان به آن ۲۰ ملیون قبلی اضافه می شود و بدون حساب سود خوب صاحب فروشگاه ماهیانه این مقدار فقط هزینه خالص دارد بجز مواردی ممکنه ظروف شکسته شوند و یا ایراد دار باشند که باز ضرر صاحب فروشگاه می شود.
البته این هزینه اجاره ۲۰ ملیون تومانی معمولا برای طبقه همکف هست و در پاساژ های مختلف متفاوت هست .
در کنار اجاره ، مالیات هایی که برای فروشگاها در نظر میگیرند هم متفاوت هست .
تغییرات دلار بر قیمت کریستال :
تاثیر تغییر قیمت دلار روی ظروف کریستال با توجه به وضعیت بازار متفاوت هست. سال ۹۶ و ۹۷ با اینکه دلار تغییرات خیلی زیادی داشته ولی تا الان تغییر قیمت ها کمتر از ۵۰ درصد بوده و این تغییر قیمت در چند مرحله انجام شده است.
این قضیه در حالی است که قبلا با تغییر قیمت دلار بسرعت این قیمت ها هم تغییر میکرد ، کم تر شدن توان خرید مردم و ضعیف بودن بازارباعث شده شرکت های وارد کننده و فروشندگان تا جایی که می توانند در برابر گران کردن این ظروف مقاوت کنند.
اما خبر بد این هست که نهایتا وقتی محصولاتی که با دلار ارزان (قبلا وارد شدند) تمام شود و وارد کننده ها برای ورود بار جدید اقدام کنند ، مجبور خواهند شد که با قیمت واقعی این محصولات رو به بازار تزریق کنند .
خرید جدید یا قدیم بودن :
یه دلیل دیگه این هست خب مثلا اگه ما محصولی رو از قبل عید در انبار داشته باشیم خیلی قیمت کمتر میتونیم بفروشیم با توجه به اینکه الان دوماه از عید گذشته و تغییرات عجیب دلار رو شاهد بودیم (این مطلب برای ۲۶اردیبهشت ۹۷ هست). خب پس اینکه یه محصول خرید جدید فروشگاه باشه یا قدیمی ، توی قیمت که به مشتری ارائه می شود کاملا موثر هست.
تاثیر تعداد محصول خریداری شده در قیمت کریستال :
هر چی تعداد سفارش بیشتر باشه این تمایل رو در صاحب فروشگاه ایجاد میکنه که با کمی تخفیف مشتری را از دست ندهد و تجربه خرید بهتری برای او ایجاد کند.
چک و بدهی داشتن صاحب فروشگاه :
تا اینجا تقریبا اشنا شدید با هزینه هایی که یک نفر به عنوان فروشنده دارد ، ممکنه زمانی باشد که یک نفر مجبور بشود بخاطر تکمیل کردن پول برای چک یا اجاره ، محصولی را با سود خیلی کم یا حتی قیمت خرید ، بفروش برساند.
کم شدن محصول در بازار :
از دلایل دیگه می تواند این باشه که یه محصول در بازار کمیاب شده و فقط چند فروشگاه آن را داشته باشند .
سرویس بودن یا جفت بودن محصول :
معمولا افرادی که برای خرید جهیزیه مراجعه می کنند،.خرید کلی انجام می دهند و بصورت سرویس خرید میکنند پس به صرفه هست که محصولی که داخل سرویس هست را تک نفروشند و بصورت کلی برای فروش بگذارند.
دلیل دیگه ممکنه مثلا یه سرویس رو شرکت وارد کننده جدا نفروشه مثل هفده پارچه چای خوری هست که طلاکوب شده دقیقا مشکلی که خود من با خیلی از مشتری ها داشتم و مثلا یک قندان از اون ۱۷ تیکه رو می خواهند و امکانش نیست.
پس وقتی شما مثلا برای یک عدد کاسه مراجعه می کنید قیمت که با می گویند در واقع قیمت محصول بعلاوه ضرری هست که خود فروشنده بخاطر ناقص کردن سرویس خودش می کند.
(مشاهده صفحه محصول در تصویر *هفده پارچه چای خوری طلاکوب آلیش*)
جفت بودن هم همین هست ، معمولا گلدان ، شمعدان و یه سری ظروف این خصوصیت رو دارند
برای تک پیدا کردن این جور ظروف خیلی باید تلاش کنید ،و اگر هم پیدا بشه قیمت مطمئنا بیشتر از حالت عادی هست.
پیدا کردن حدود قیمت یک محصول :
در قسمت قبلی این صفحه در مورد بعضی از دلایل تغییر قیمت و تفاوت قیمت بین فروشگاهای مختلف توضیح دادم
در این قسمت در مورد بدست اوردن قیمت حدودی می خوام صحبت کنم :
خب وقتی وارد یه بازاری می شویم که نسبت به ان تجربه قبلی نداریم .
تنوع جنس ، مارک های مختلف و سایز های متفاوت باعث می شوند که ما براحتی نتوانیم انتخاب کنیم
در این اینجا قصد دارم در مورد قیمت صحبت بکنم و در مورد اصل بودن محصولات می توانید به مطالب قبلی مراجعه فرمایید.(از طریق لینک)
برای اولین مرحله
باید انتخاب خود را محدود کنیم . یعنی مثلا برای میز پذیرایی و یا دکور خود یک میوه خوری در نظر دارید و یا مثلا محدوده قیمت خاص و یا برند خاصیو در نظر گرفته اید.
مرحله بعدی شما شروع می کنید از فروشگاهای مختلف دیدن میکنید و اون محصول مورد نظر رو قیمت می کنید . یا اگه شما بازه قیمت براتون مهم تر بوده می پرسید از فروشنده مثلا تا ۲۰۰ هزار تومان چه میوه خوری هایی دارند.
اگه تنوع جنسایی که در نظر گرفتید و بازه قیمت کم باشه ،بعد از مشاهده چند فروشگاه تقریبا می تونید تفاوت قیمت هارو پیدا کنید .
کیفیت ظروف هم که قابل مشاهده هستند.و با مقایسه می شود پی برد که کدام محصول کیفیت بهتری دارد.
در مرحله اخر حتما موقع خرید فاکتور بگیرید ، فاکتور سند خرید شما هست .
فاکتور باید ادرس فروشگاه و شماره ثبت شده ، شماره فروشگاه رو داشته باشد.
بعضیا فاکتور رو دستی میزنند و بعضیا بصورت کامپیوتری که فرقی نمی کند.
سعی کردم مطلب کامل باشه ببخشید که خیلی طولانی شد
باز اگه مشکلی یا سوالی در ضمینه قیمت کریستال بود مطرح کنید من در خدمتم
با تشکر
اسدی از گروه LuxuryShoppers